Nederland : euthanasie / jaarverslag 2011

Regionale toetsingscommissies euthanasie
Jaarverslag 2011

(...)

Naar aanleiding van een in het jaarverslag 2010 opgenomen casus (nr. 10) hebben gesprekken plaatsgevonden met de artsenorganisatie KNMG over de in artikel 2, tweede lid WTL opgenomen schriftelijke wilsverklaring, in het bijzonder over de betekenis van die verklaring in een situatie van reversibel coma waarvoor de richtlijn “Euthanasie bij een verlaagd bewustzijn”
niet is bedoeld. Mede naar aanleiding van dat overleg is de tekst in het nu voorliggend jaarverslag verduidelijkt, zie Hoofdstuk II, Coma en verlaagd bewustzijn (niet zijnde coma).
Perspublicaties over de in het huidige jaarverslag als casus 7 opgenomen “verder gevorderde dementie zaak” (waarin de betreffende commissie, na raadplegen van leden van de andere commissies, tot het oordeel kwam dat de meldend arts conform de wettelijke zorgvuldigheidseisen had gehandeld) hebben het nodige stof doen opwaaien en tot uiteenlopende
reacties geleid.

(...)

Vergelijkbare artikelen

Nederland: Jaarverslag 2014 Regionale Toetsingscommissies Euthanasie

- Einde van het leven

De regionale toetsingscommissies euthanasie in Nederland hebben gisteren hun jaarverslag voor 2014 gepubliceerd.

Le Rapport annuel 2014 des 5 Commissions régionales qui contrôlent la pratique de l'euthanasie aux Pays-Bas, récemment publié, fait état d'une hausse de 10% des cas rapportés par rapport à 2013, année pour laquelle une hausse des cas de 15% avait déjà été rapportée.
Il ressort de la lecture du rapport, que la grande majorité des personnes euthanasiées l'ont été à leur domicile (430...

Verslag evaluatiecommissie euthanasie 2014

- Einde van het leven

FEDERALE CONTROLE- EN EVALUATIECOMMISSIE EUTHANASIE :

ZESDE VERSLAG AAN DE WETGEVENDE KAMERS 2012-2013

Advies van de Raad van State /euthanasie/palliatievezor

- Einde van het leven

De RAAD VAN STATE, afdeling wetgeving, algemene vergadering, op 22 maart 2001 door de voorzitter van de Senaat verzocht hem van advies te dienen over :

1. een wetsvoorstel « betreffende de euthanasie» (31.441/AVAG),

2. een wetsvoorstel « betreffende de palliatieve zorg » (31.442/AV-AG)

heeft, na de zaken te hebben onderzocht op de zittingen van 30 mei 2001, 14 juni 2001 en 20 juni 2001, op laatstvermelde datum het volgende advies gegeven  (zie attach)