Nederland : euthanasie / jaarverslag 2011

Regionale toetsingscommissies euthanasie
Jaarverslag 2011

(...)

Naar aanleiding van een in het jaarverslag 2010 opgenomen casus (nr. 10) hebben gesprekken plaatsgevonden met de artsenorganisatie KNMG over de in artikel 2, tweede lid WTL opgenomen schriftelijke wilsverklaring, in het bijzonder over de betekenis van die verklaring in een situatie van reversibel coma waarvoor de richtlijn “Euthanasie bij een verlaagd bewustzijn”
niet is bedoeld. Mede naar aanleiding van dat overleg is de tekst in het nu voorliggend jaarverslag verduidelijkt, zie Hoofdstuk II, Coma en verlaagd bewustzijn (niet zijnde coma).
Perspublicaties over de in het huidige jaarverslag als casus 7 opgenomen “verder gevorderde dementie zaak” (waarin de betreffende commissie, na raadplegen van leden van de andere commissies, tot het oordeel kwam dat de meldend arts conform de wettelijke zorgvuldigheidseisen had gehandeld) hebben het nodige stof doen opwaaien en tot uiteenlopende
reacties geleid.

(...)

Vergelijkbare artikelen

Verslag evaluatiecommissie / euthanasie 2004

2004 - Federale contrôle en evaluatiecommissie euthanasie

Eerste verslag ann de Wetgevende Kamers (Jaren 2002 - 2003)

Advies van de Raad van State /euthanasie/palliatievezor

- Einde van het leven

De RAAD VAN STATE, afdeling wetgeving, algemene vergadering, op 22 maart 2001 door de voorzitter van de Senaat verzocht hem van advies te dienen over :

1. een wetsvoorstel « betreffende de euthanasie» (31.441/AVAG),

2. een wetsvoorstel « betreffende de palliatieve zorg » (31.442/AV-AG)

heeft, na de zaken te hebben onderzocht op de zittingen van 30 mei 2001, 14 juni 2001 en 20 juni 2001, op laatstvermelde datum het volgende advies gegeven  (zie attach)

Jaarverslag 2015 van de regionale toetsingscommissies euthanasie.

- Einde van het leven

Pays-Bas : augmentation de 4% des euthanasies  Le Rapport annuel 2015 des comités régionaux d'examen de l'euthanasie vient d'être rendu public. Ces chiffres révèlent que sur les 147 010 personnes décédées en 2015 aux Pays-Bas, 5516 l'ont été du fait d'une euthanasie ou d'un suicide assisté (208 cas). Ce qui représente une augmentation de 4% par rapport à 2014 (5306). La plupart des personnes souffraient d'un cancer.

Toutefois, le rapport souligne une réelle augmentation des déclarations d'...